klik pada gambar untuk ke profil fb admin

klik pada gambar untuk ke profil fb admin
klik pada gambar untuk ke profil fb admin

Saturday, December 5, 2015

KISAH SIHIR KEMALUAN




ASSALAM DAN SALAM SEJAHTERA...
alhamdulillah...dipanjangkan umur oleh ALLAH SWT,bersyukur kerana masih diberi peluang dan pinjaman nyawa untuk sama-sama kita disini berkongsi sedikit pengalaman dan perkongsian perjalanan hidup saya yang serba fakir ini...

usai solat tadi...tiba-tiba hati ini terkenang akan sahabat...seorang sahabat yang telah pergi selamanya...
wahai sahabat...moga kau tenang disana....

perkongsian kali ini tentang sahabat saya...
bukan untuk membuka aib...hanya untuk dijadikan pedoman dan sempadan buat kita semua....nama dan tempat terpaksa saya rahsiakan untuk menjaga aib sahabat dan sanak saudaranya....

kisah perjalanan hidup sahabat saya hingga akhir nafasnya...dia seorang yang baik,sahabat yang memahami,sahabat yang amat ambil berat pada sahabatnya...seorang suami yang penyayang dan seorang ayah yang bertangung jawab...

dalam sekelip mata segalanya berubah...hanya kerana seorang wanita...YANG TELAH BERGELAR ISTERI....

mulanya saya sendiri agak terkejut dengan berita yang saya terima dari sahabat saya yang lain...cerita tentang curang sahabat saya kepada isteri dan keluarganya....hinggalah satu hari,saya sendiri lihat dengan mata kepala saya sendiri...MARAH,SAKIT HATI semua ada...mengenangkan isteri dan anak-anaknya...saya terus berhadapan dengan dia...cuba bertanya,apa masalah sampai dia buat macam ni pada isteri dan anak-anaknya...pada mulanya dia cuba mengelak dari jawab pertanyaan saya...tapi bila saya terus mendesak akhirnya dia mula bercerita...

perempuan itu rakan kerjanya...ya ISTERI ORANG....kisah bermula bila isteri orang tadi cerita masalah keluarga pada sahabat saya...cerita tentang keburukan suaminya...hingga timbul simpati sahabat saya pada dia...dari situ mereka jadi rapat dan terus rapat,hingga lupa tujuan sebenar yang hanya sekadar mahu membantu....

saya cuba nasihatkan sahabat saya...
''kalau dia isteri yang baik...dia tak akan buat semua ni...dia tak akan keluar dengan kau,dia tak akan curang dengan laki dia''
''bayangkan kalau isteri kau buat perkara ni,apa kau rasa???pernah tak kau jumpa suami dia ni???''

HAMPA...segala soalan dan nasihat saya ditolak mentah-mentah...
mula dari hari itu dia mula menjarakkan diri dengan saya dan sahabat-sahabat yang lain...

sampailah satu hari saya dikejutkan dengan satu berita...sahabat saya dipukul...
suami perempuan tu dapat tahu kisah curang mereka...
saya bersama dengan sahabat yang lain ke rumah dia untuk melawat...dengan muka bengkak,bibir yang pecah,dia cuba mengukir senyuman pada kami...

HATI MEMBARA...panas...saya ambil tindakan sendiri dengan mencari suami perempuan tadi...
dengan izin ALLAH...saya dapat jumpa suami perempuan tadi dikedai makan...BARAN...rasa macam terus nak serang dia kat situ...cuma terfikir dalam hati...BENARKAH TINDAKAN INI....

akhirnya saya cuba tenangkan hati dan menghampiri suami perempuan tu...
salam di beri dan di sambut...saya memperkenalkan diri...
sedikit pembuka bicara...dan saya terus tanya tentang kejadian tempoh hari...tentang kes dia pukul sahabat saya...dengan tenang dia lontarkan satu soalan pada saya...
''andai itu isteri saudara,yang dulunya ber'akad' sah,curang dengan orang lain apa perasaan saudara???andai saudara nampak dengan mata sendiri isteri saudara berpimpin tangan dengan orang lain apa saudara buat???andai isteri saudara berpeluk lengan dengan lelaki lain apa yang saudara akan lakukan..???

TERSENTAP...
saya tak mampu jawab soalan-soalan yang diajukan...sedar akan kesalahan yang sahabat saya lakukan...
sambung suami perempuan tadi...dia dah pun ceraikan isterinya...kerana bukan hanya curang...banyak tangung jawab  lain yang bekas isterinya tidak lakukan...anak-anak terabai...makan pakainya sendiri tidak diurus dengan baik...
sebelum saya pulang...dia sempat sampaikan pesan buat sahabat saya...MAAF...itu yang keluar dari mulut suami perempuan tadi...''kalau benar nakkan bekas isterinya pergilah minta secara sah lepas tamat 'edah'...jumpa ahli keluarganya...."
 itu pesanan terakhir dari dia....

pulang dari berjumpa dengan suami perempuan tadi saya terus kerumah sahabat saya,hanya sampaikan pesanan dan cuba menasihati sahabat saya tadi...alhamdulillah...rupanya selepas dipukul tempoh hari..dia mula sedar kesilapan dia...dia sendiri cakap yang dia akan lupakan perempuan tu...cuba untuk pulihkan semula kebahagian keluarganya....

Berselang tempoh beberapa bulan...sahabat tadi datang berjumpa saya...cuma keadaannya agak berbeza...KURUS...MUKA SURAM DAN PUCAT....
rupanya dia tengah sakit...cuma sakitnya misteri...bila pergi ke hospital buat pemeriksaan semua tiada masalah...tapi makin hari keadaan diri semakin teruk...kadang-kadang kencingnya pun berdarah...
selepas bercerita tentang masalah dia...dia tunjukkan saya satu SMS...mesej dari perempuan tu...ayat yang terkandung dalam mesej sampai hari ini saya ingat
 ''kalau aku tak dapat engkau,siapa pun tak boleh ambil engkau!!!''

terkejut saya...sempat juga saya bergurau dengan sahabat saya..."orang ada rupa,ramai la yang dok gila..."
''GILA DUIT!!!'' itu jawapan sahabat saya....

selepas pertemuan itu...agak lama kami tak berjumpa...masing-masing sibuk dengan urusan sendiri...

sampailah satu hari saya terima pangilan dari isteri sahabat saya...katanya sahabat saya sedang NAZAK....
tergesa-gesa,saya terus ke rumah dia...sempat call sahabat-sahabat yang lain...kami berkumpul di sana....
ALLAHHURABBI....YA ALLAH...keadaan sahabat saya amat-amat menyedihkan...kurus,muka cengkung,bau hanyir nanah....saya tanya pada isteri dia sama ada ada luka...tak ada katanya...PELIK...
saya minta izin pada ayah sahabat saya untuk buka nama...alhamdulillah...ayahnya izinkan....

selepas nama dibuka...bacaan buka mata diteruskan...
bismaillah....
innal lazii naamanu....

SUBHANALLAH....dengan izin ALLAH SWT....jelas dimata ini...rupanya dari situ punca bau hanyir nanah tadi....
datang dari KEMALUAN....
dari pangkal hingga kehujung kemaluan sahabat saya,penuh dengan belalang berwarna hijau...TIDAK BERHENTI dari memakan kemaluan sahabat saya....NGERI...
sedang dalam usaha untuk mencari punca hantaran hilat tadi...tiba-tiba hadir satu lembaga...menyerupai seorang wanita...cuma keadaannya amat mengerikan...amaran diberi pada saya....

ayat menghadap musuh mula bermain dibibir....
wain yam saska allahu.....


dengan izin ALLAH...lembaga tadi hilang dari pandangan....
selesai buka nama...saya sampaikan pada keluarga sahabat saya tentang apa yang terjadi...dan alhamdulillah...keluarga sahabat saya sebulat suara mahu berikhtiar...
sebelum pulang kami buat janji...insyaallah esok selepas insyak saya akan datang untuk mencari ikhtiar buat sahabat saya...

sampai dirumah...badan rasa teramat berat...mata mengantuk...PELIK...sebab saya tahu diri saya...saya bukan jenis orang yang tidur awal...dalam cuba menahan mata...akhirnya saya terlelap...


Lena...sehingga saya mimpi tentang sahabat saya...dia datang dengan senyuman...tanpa sebarang kata-kata...dibawanya saya kesatu arah...satu kawasan yang amat asing...seperti padang yang tidak berpenghujung....sampai di satu tempat...dipalingkan mukanya pada saya....YA ALLAH....selama saya bersahabat dengan dia...tak pernah saya tengok senyuman itu...lambaian tangannya hingga ke hari ini masih terbayang...salam dihulur...SEJUK...telapak tangannya sejuk...kami bersalaman hingga dia hilang dalam cahaya yang terang....

TERSENTAK....tersedar saya dari mimpi....dihalwa telingga sayup-sayup kedenganran laungan KEBESARAN...laungan untuk mengajak kearah kejayaan...laungan yang menyedarkan hidup kita sebagai hamba....''ASSOLATU KHOIRUMMINANNAUM"....
YA ALLAH...KAU SELAMATKAN LAH SAHABATKU...KAU PERMUDAHKANLAH URUSANNYA DI DUNIA DAN AKHIRAT YA ALLAH....JIKA TELAH SAMPAI MASANYA...JANGANLAH KAU SEKSA DIA YA ALLAH...KAU AMPUNKANLAH DOSA-DOSANYA....

Usai solat subuh telefon saya berbunyi...hati berdebar....
YA ALLAH....dia telah tiada...sahabat saya dah pergi selamanya....
hari itu dari pagi hingga ke petang...saya di rumah arwah...tolong-tolong apa yang patut....

sejak hari kematian sahabat saya...sesekali saya melawat ayah dan mak arwah....isterinya balik ke kampung keluarga dia...dan satu lagi berita yang paling mengejutkan saya....''PEREMPUAN ITU''...
dari cerita sahabat-sahabat saya yang lain...selepas kematian sahabat saya...perempuan itu gila...jadi tidak siuman...bercakap seorang diri,makan benda kotor...wallahhuallam...sebagai hamba...perlu sangat-sangat kita ingat....setiap apa yang kita lakukan ada kifarahnya...

Pada sahabat-sahabat saya diluar sana...ingat...sebelum buat sesuatu@ambil sebarang tindakan...fikirlah sehalusnya...jangan hanya fikir untuk diri sendiri...fikirkan juga tentang orang-orang yang tersayang....

didunia telah diberi sekian pembalasan...di akhirat kelak????

insyaallah...moga-moga perkongsian kali ini dapat memberi manfaat buat kita semua....

AL FATIHAH BUAT SAHABATKU...
moga kau tenang disana....

ingatlah sahabat semua....hidup kita untuk lulus dalam ujian ini...padang ujian yang amat luas...beruntunglah mereka yang lulus akan ujian ini....sedarlah...satu hari kita juga akan kembali pada ALLAH...apabila sakaratul maut menjelma...hanya satu yang dipegang,dua yang dilafaz....''umur kita dalam sukatan''

''kullu nafsin zaikatul maut''

HIKMAH WALI OFFICIAL
''SAMA-SAMA KONGSI,SAMA-SAMA RASA''
''SATU RUMAH,SATU HIKMAH''
EILREJAM
017-29 357 39


No comments:

Post a Comment