klik pada gambar untuk ke profil fb admin

klik pada gambar untuk ke profil fb admin
klik pada gambar untuk ke profil fb admin

Monday, November 23, 2015

KISAH JHW DI MATAU

ASSALAM DAN SALAM SEJAHTERA...
alhamdulillah...bersyukur kepada ALLAH SWT atas limpah kurniaNYA dan di panjangkan umur hamba yang hina ini untuk sama-sama berkongsi kisah-kisah perjalan hidup ini...

baik insyaallah...pada update yang lepas saya ada bagi sedikit perkongsian tentang JHW@Jemaah Hikmah Wali...

pada 26/9/2015 saya bersama sahabat-sahabat JHW sekali lagi telah masuk ke hutan untuk mencari sedikit teras-teras kayu dan juga jika ada rezeki untuk sama-sama mengenali 'alam'...

alhamdulillah...perjalanan kali ini amat-amat bermakna buat kami semua...pelbagai keindahan dapat kami saksikan pada perjalanan kali ini...

permulaan perjalanan kami seperti biasa...tiada apa-apa yang pelik...cuma kanda lan dah pesan awal-awal...
''hangpa jangan dok pasang niat hat bukan-bukan,kita mai nak tengok keindahan alam ciptaan ALLAH SWT''

Awal-awal sampai gigi hutan dah kena panjat bukit...kat sini agak sedih...bukan sedih sebab tak larat panjat bukit....sedih sebab dapat lihat dengan jelas kesan-kesan pembalakan haram...habis pokok-pokok kat gigi hutan ni kena tebang...memang cacat pemandangan...ada jugak kayu-kayu yang dah dipotong,tinggal nak angkut bawa keluar je...siap susun dah pun...tak ada rezeki nak berjumpa dengan si pelaku....

ok sambung balik...perjalan kami sampai di permatang bukit...kawasan yang masih lagi 'terjaga'...keindahan 'alam' mula melahirkan rasa damai di hati....kat kawasan ni banyak akar-akar menjalar yang besar...saya yang besar ni pun boleh panjat akar-akar tu...hehehe...

sampai disatu kawasan yang agak bersih...kanda lan bagi isyarat suruh kami berhenti berjalan...keadaan masa tu sunyi dari bunyi haiwan-haiwan hutan...kanda lan bergerak sebatang pokok di tengah kawasan tadi,,,kami pun ikut je la langkah dia...sampai kat pokok tu baru la kami perasan...ada sekuntum bunga yang cantik berwarna putih....kami diminta untuk sama-sama sampaikan AL FATIHAH...

selesai membaca AL FATIHAH...dari sebelah kanan saya...ada suara memberi salam...amat jelas...cuma saya tengok sahabat-sahabat yang lain macam tak dengar...saya jawab dulu salam kemudian sampaikan pada kanda lan...alhamdulillah...rupanya kami sedang disambut...saya diarahkan untuk memperkenalkan diri dan rombongan kami...berbekalkan sedikit wangian kasturi hitam...saya mencari arah tempat 'tinggal'...
alhamdulillah...hati ini menghala ke sebatang pokok di tengah-tengah kawasan tadi...selesai memperkenalkan diri dan membuat tanda pada pokok tersebut...sahabat yang lain bersama kanda lan di taburi bunga-bunga halus berwarna putih(diaorang kat belakang,kawasan rehat)setelah selesai...saya bergerak semula kearah mereka...sesampai disana...sekali lagi kami ditaburi bunga...bukan secara khayalan ke mimpi ke...live depan mata...cuma bila cari balik bunga tadi tak jumpa...sekali lagi kami sama-sama sampaikan AL FATIHAH...

Masa tengah rehat...saya keluarkan sebatang rokok john(hehehe)...baru satu pam tarik dah rasa lain rokok ni...rasa KASTURI!!! BAU KASTURI!!!....yang bestnya sebatang je jadi macam tu...kalau 20 batang semua jadi macam tu...saya jual rokok kasturi pulak la lepas ni....heheheh...
Dahaga...minum air masak yang dibekalkan isteri kanda lan....SUBHANALLAH...sekali lagi kami disedarkan dengan keindahan 'alam'....air masak tadi rasa sama seperti air zam-zam...

disinilah lahirnya satu perasaan kerdil akan diri ini...sesungguhnya ALLAH MAHA BESAR,MAHA BERKUASA ATAS SEGALA SESUATU...

selesai melepaskan penat..kami teruskan perjalanan...tiba-tiba kanda lan suruh saya yang jadi pandu arah...adehhh...manalah saya tau hutan ni...cuma dia cakap yakin gerak hati,buka mata helang...

permulaan langkah menghala ke sebelah kiri hutan...pelik,tapi saya yakin dengan gerak ni...sampai disuatu kawasan.kami berhenti sebentar...disekeliling kami tumbuh pokok buluh..banyak rumpun jugak...kanda lan menghala ke kanan kawasan kami berhenti...disitu dia jumpa buluh yang ruasnya rapat dan lain dari yang lain...ada dalam 12 ruas yang jadi macam tu...ruas-ruas yang lain normal...apa lagi..potong dan angkut...kami teruskan lagi perjalanan...kali ini gerak hati menghala ke kanan hutan...dan sampai di satu tempat...amat kuat gerak hati nak kesana...saya letak buluh tadi...dan sampaikan pada kanda lan...saya terus bergerak ke kawasan yang digerakkan tadi...sampai disitu ada satu lubang...tengok cara bukan binatang yang buat...cuma agak ragu-ragu...bimbang kalau ada si melingkar hitam...tengok punya tengok...sampai satu ketika saya terpandang biasan cahaya dari dalam lubang tadi...terus saya meniarap dan cuba capai benda yang bersinar tadi...alhamdulillah...dapat...geliga embun...masih baru...masih melekat pada daun pokok...tidak keras sepenuhnya lagi...kat sini silap saya...tidak letak ganti...dan ini juga yang dikatakan 'dah tak ada rezeki' hehehe...(sampai kat rumah kanda lan,geliga ni pun hilang)

kami teruskan lagi perjalanan...sampai disatu kawasan...sekali lagi hati ini tergerak untuk berhenti...setelah duduk sebentar...sekali lagi kami sama-sama sampaikan AL FATIHAH...kat sini kanda lan ada cakap 'kalau sanggup buka la,tapi jangan ikut'...faham dengan apa yang disampaikan kanda lan...saya cuba 'buka'...
SUBHANALLAH!!!indah sangat-sangat...saya tak dapat lihat keseluruhan kawasan kampung...hanya dapat lihat ATAP RUMAH SAHAJA...tapi keindahannya....

sememangnya hati tertarik untuk ke sana...tapi saya masih ingat pesanan kanda lan tadi...alhamdulillah...rezeki mata...cukup sampai situ...kembali nyata...

dibawah tempat saya duduk tadi ada rumpun buluh...saya terdegar seperti bunyi air dan itik...saya pangil anak kanda lan untuk bersama dengan saya turun ke kawasan tu...sekali lagi saya terkejut....ULAR!!!tapi yang peliknya ULAR BERKEPALA ITIK...badan berwarna kehitaman dan kepalanya...PARUH ITIK...SUBHANALLAH...MAHA SUCI ALLAH...ALLAH YANG MAHA BERKUASA ATAS KEJADIANYA...
Ular tadi berlalu pergi...dikawasan itu saya tidak melihat apa-apa lagi benda yang istimewa kerana masih terkejut dengan pertemuan tadi...sampai satu ketika saya terdengar bunyi air...seperti bunyi air yang kita curah ke dalam bekas...seperti bunyi air mengalir,,,jelas...cuma wujud airnya tidak kelihatan...sedar-sedar kanda lan dah ada sekali dengan kami...saya dan anak kanda lan macam dah hanyut dengan bunyi air tadi...disinilah kami jumpa lagi kejadian 'ALAM'...kemian hutan...apabila dibelah ada getah kelulut didalamnya...rupanya keliling kami ada kemian hutan...buat syarat dan ambil...

setelah berpuas hati kami teruskan perjalan...kami ni gerak kekanan...rupanya...dah tunjuk jalan pulang...kami jumpa semula jalan balak tadi...sepanjang perjalanan balik...buluh yang ruas pelik tadi jadi makin berat...sampai terpaksa tukar-tukar orang...dan last sekali adik saya sendiri...dia tolong tangung buluh tu,tiba-tiba jalan dia macam terpesong...rupanya kena lempang...hehehe...terus dia tak nak bawa buluh tu...adehhhh...bak kata mael upin dan ipin ''yelahhhh aku jugakkkk''....terpaksalah saya bawa sampai ke tempat kami parking kereta tadi...

alhamdulillah...setakat ini perkongsian JHW untuk kali ini...insyaallah ada masa nanti saya buat lagi perkongsian JHW ke MATAU 2(TEST MINYAK TENGKU SIAH)

Jadi macam biasa...kat bawah ni saya bagi sedikit gambar kenangan kami di MATAU....


anak kanda lan bersama adik saya

kanda lan

buluh ruas rapat

senyum.....

perjalanan pulang

dari kiri shah,jai,epul dan fizi



shah


dapat di kawasan 'ULAR ITIK'

dikawasan 'ULAR ITIK'




masa ni la adik saya kena 'lempang'

saya dan jai

'kenal diri dan tanda'





No comments:

Post a Comment