klik pada gambar untuk ke profil fb admin

klik pada gambar untuk ke profil fb admin
klik pada gambar untuk ke profil fb admin

Tuesday, November 29, 2016

PERGINYA KAU SELAMANYA

ASSALAM...
ALHAMDULILLAH...
bertemu kita lagi diruangan ini...
ruang dimana aku bercerita...
ruang dimana aku suka menyampaikan cerita...
moga-moga ada yang terjentik dan menerima seadanya...

17 okt 2016...
tidak akan aku lupakan selagi nyawa ini dikandung badan....

10 otk 2016.
aku terima pangilan dari adik aku...ya namanya MUHAMMAD HAFIZI BIN DISA...

adik gie: ''abg chik,dek gie nak buat baju hiker...dek gie dah bagi detail dalam whatsap tu...abg chik tengok sat na...''

aku: ''boleh gie...tapi hang kena mai rumah,aku dah dua minggu tak boleh bangun ni...demam..''

adik gie: ''ok esok dik gie p rumah abg chik..."

11 otk 2016.

aku terima whatsap dari adik gie...
"padatnya orang kat sini,memang dik gie tak sesuai hidup kat bandar ni...serabut jadi''

6.00 petang 11 otk 2016...

adik gie sampai rumah aku bersama isterinya adik fizah dan anak comelnya hana...selepas solat maghrib...kami mula potong vinyl dan sediakan bahan-bahan untuk buat baju...adik gie tak banyak bergurau...banyak perkara yang boleh dikata serius keluar dari mulutnya...

''gie...aku tengok fizah tu lembik semacam...ada isi ka???

adik gie: ''tahun depan abg chik naik pangkat...''

aku: ''sama la hang gie...tahun depan naik pangkat jugak...kak eira hang pun berisi tu...''

kami sama-sama gelak...

sepanjang 3hari 2 malam...kami sibuk buat baju...malam rabu ada kenalan adik gie nak mai rumah...
''ateh''

adik gie: ''abg chik,ateh mai sat lagi abg chik buat magic ye...dek gie nak bagi dia happy...dia tengah sedih tu...nak bagi dia gelak-gelak balik...

tetamu yang ditunggu pun tiba...macam-macam yang kami sembangkan...adik gie???dia tak sabar nak aku buat magic untuk teman-teman dia...aku layankan la...alhamdulillah...dia turut sama bergelak ketawa...

dia hantar teman-teman dia sampai ke parking kereta...naik je dia berterima kasih pada aku sebab tolong 'happy'kan teman-teman dia...kami sambung buat baju...final press...

pagi 13 otk 2016.
aku kalut lipat baju...sebab adik gie nak balik pagi tu jugak...esok dah nak naik yong belar katanya...
alhamdulillah...siap je baju dilipat...dia terus siap-siap...nak balik bilut...
aku tak boleh hantar adik gie,aku masih demam...aku minta salah seorang sahabat aku hantarkan...
''berapa panji dari pulau meranti ke bukit jalil??''
tak silap aku dalam rm26-rm29...

sahabat aku pun sampai...adik gie bersalam dengan aku...dia turun...dia tertinggal henset atas meja makan...puas aku jerit baru dia naik...dia ambil henset...dia salam sekali lagi...dia peluk aku...dia cium pipi aku...sumpah masa ni aku tahan air mata aku...adik...selama 5 tahun aku rasa hang jauh dari aku...kenapa hari ni aku rasa tak nak lepaskan hang...aku kembali terbaring dalam rumah...

16 otk 2016...
aku teringat kat adik gie...aku cuba call tapi tak dapat...akhirnya pada 12.30malam dia jawap pangilan aku...

aku: ''hang kat mana gie??
adik gie: ''dalam kereta ni abg chik...alhamdulillah kami dah turun ni...tolong call mak,bagitau kat mak jangan risau...dek gie nak call tak ada kredit..''
aku: ''ok...hati-hati bawak kereta...

pangilan ditamatkan...................................


pagi 17 otk 2016.

aku terima pangilan dari seorang sahabat aku dari bilut...''bolok''
''hang dah tau cerita ke belum ni...adik hang kemalangan...cerita yang dah dapat koe meninggal...adik hang tak tau lagi....''

ALLAH ALLAH ALLAH...

lemah segala sendi tubuh aku...tak berupaya aku berdiri...

aku: ''betul ka adik aku....cuba hang hantar gambar"

gambar pun aku terima melalui whatsap...

''DETAIL KEMATIAN''

surat yang tertera nama koe...
ALLAHHU...tak ada dah hang koe...innallillah...

sampai gambar kedua...surat yang sama,tapi tertera nama ''MUHAMMAD HAFIZI DISA''

gelap...aku tak sedarkan diri...aku tersedar apabila terdengar suara tangisan anak-anak aku...

aku call bolok semula...
''hang hantar gambar dia''

bolok: ''gambar kat hospital tak ada..kat tempat kemalangan je ada''
aku: ''boleh la,hang hantar je"

bila gambar sampai...ALLAH...tu tangan adik aku...aku benar-benar hilang arah tuju...aku sedih...aku tak tahu apa nak buat...

setalah dapat sedikit kekuatan aku call isteri...maklumkan pada dia...soalan pertama dari isteriku...''mak macam mana???''

ALLAH...mak...macam mana keadaan mak...kami bergegas balik ke bilut...alhamdulillah...masa sampai mak tenang...aku perlu berlakun kuat...aku cuba sedaya upaya untuk berlakun depan semua orang...aku tak mahu mereka bersedih seperti aku...aku tahan air mata ini...aku tahan sebak di dada...

petang tu semua adik beradik berkumpul...saudara mara dari pulau pinang dan perlis juga sedang bergerak balik...

jenazah koe sampai dulu di bilut...jenazah adik gie masih belum sampai lagi...aku cuba call adik fizah...alhamdulillah pangilan dijawap...katanya mereka juga dalam perjalanan ke bilut bersama 'jenazah'


ALLAH...sesungguhnya KAU LAH YANG MAHA BERKUASA ATAS SESUATU...
petang 17 otk 2016...aku tunggu jenazah di simpang bilut...disimpang ini lah aku selalu habiskan masa dengan adik gie...bersembang secara terbuka dengan dia...di simpang ini lah dulu aku main askar-askar dengan dia...di simpang ini lah aku dan dia jadi adik dan abg,kawan dan lawan.bergembira dan bersedih...17 otk 2016...aku keseorangan dik gie...yang aku tunggu adalah jenazahmu...air mata tidak dapat aku bendung...aku menangis semahunya disitu...

jenazah sampai betul-betul semasa azan maghrib...kami bawa semula jenazah ke tanah perkuburan lurah bilut...dia disemadikan disebelah sahabatnya koe...

sehingga kini...aku masih rindukan mu adik...aku masih terdengar kata-kata nasihat darimu...

''kita jangan bergaduh adik beradik abg chik...kita tak akan putus...dik gie buat tak tau je apa yang orang cakap kat dik gie...kita bersangka baik je''

''anak-anak jangan ajaq garang sangat abg chik...tegas tak apa...''

''dik gie dah maafkan dan dah lupakan apa yang semua orang buat kat dik gie...


INSYAALLAH dik gie...selagi ada nyawa ku ini...anak hang,anak aku jugak...insyaallah aku kan jalankan tangung jawab aku pada hana dan baby yang akan dilahirkan kelak...

pemergian hang dah buka mata hati aku gie...hang pergi meninggalkan 1001 hikmah...hang beruntung punya kawan-kawan yang boleh digelar ''sahabat''...ada yang lari dari tugas semata-mata nak balik di hari terakhir hang...ada yang lari dari operasi nak tengok hang kali terakhir...ada yang balik naik moto dari pulau pinang semata-mata nak melawat hang dik gie...
aku???
aku malu pada mak...mak tanya aku...''mana kawan-kawan hang yang selalu dok mai tidoq sini?depa tak tau ka adik hang dah tak ada???''


aku malu...apa yang boleh aku jawab...''depa mai mak...mungkin mak tak perasan sebab orang ramai''
hakikatnya...ada juga yang sampai hari ini tidak bertanya khabar...sedangkan setiap kali buat apa-apa program di bilut...adik gie lah yang selalu ke hulu ke hilir menyediakan keperluan mereka...

aku berterima kasih pada sahabat-sahabat yang tak putus-putus call memberi kata semangat...aku paham kamu semua jauh dari sini...pangilan kamu semua telah sedikit sebanyak membantu aku untuk menguatkan kembali diri ini...

TENANGLAH hang di sana dik gie...tunggu aku disana...insyaallah...aku percaya akan ketentuan ALLAH YANG MAHA BESAR KUASANYA...suatu masa kita akan bertemu kembali...insyaallah aku tengah usahakan...angan-angan hang akan jadi nyata...''nak ke mekah''


pada semua sahabat-sahabat yang sudi berada dan membaca diruangan ini...ingatlah...hargailah mereka yang tersayang selagi punya waktu...kerana kematian itu tidak mengenal umur,gelaran dan pangkat...

hidup kita umpama jam pasir...menghitung detik mengikut pusaran dan putarannya...kita tidak tahu bila pula giliran kita...mungkin esok@lusa...mungkin lagi 10 hari,mungkin lagi 5 hari...mungkin juga ini penulisan dan penceritaan terakhir dari aku...

ingat lah semua sahabat....
SEGALANYA MILIK ALLAH....

''KULLU NAFSI ZA IQATUL MAUT''
setiap yang bernyawa pasti akan mati


rejam
5.52pagi
subuh 29 nov 2016

al fatihah buat mu adik...
MUHAMMAD HAFIZI BIN DISA
aku yang sentiasa merindui mu adik

baju ke yong belar

gambar terakhir aku bersama adik gie

adik gie dengan team retis hiker

baju ke yong belar





No comments:

Post a Comment